Skip to content

Filmul „Quo Vadis, Aida?” a castigat marele trofeu la European Film Awards 2021. Este o co-productie romaneasca finantata de CNC cu 1,84 milioane de lei si cel mai scump film realizat vreodata in Bosnia si Hertegovina.

Drama bosniaca „Quo Vadis, Aida?”a fost distinsa cu premiile principale ale European Film Awards 2021, in cadrul unui eveniment anual ajuns la a 34-a editie care a avut loc la Berlin.

Lungmetrajul creat de Jasmila Žbanić, care a scris, produs si regizat filmul, s-a impus la trei categorii ale premiilor EFA: film european, regizor european (Žbanić) si actrita europeana (Jasna Duričić).

Filmul prezinta ororile masacrului de la Srebrenica din timpul conflictului balcanic si incercarile catastrofale de a interveni ale fortelor militare de mentinere a pacii ONU.

„Quo vadis, Aida?” prezinta viata unei familii prinse in genocidul din 1995 de la Srebrenica, in timpul razboiului din Bosnia. Masacrul a fost cea mai mare crima in masa din Europa de dupa Al Doilea Razboi Mondial, in care au fost ucisi peste 8.000 de musulmani bosniaci, barbati si baieti, de catre unitati ale armatei Republicii Srpska, aflata sub comanda generalului Ratko Mladić.

Aida- jucata de Jasna Duričić-este translator ONU in Srebrenica. Cand armata sarba preia controlul asupra orasului, familia ei se vede nevoita, la fel ca mii de oameni, sa caute adapost intr-o tabara ONU. Prin natura muncii sale, are acces la informatii importante si incearca sa decida care este cea mai buna mutare pe care ar trebui sa o faca.

Filmul a fost proiectat in premiera in Romania la editia din acest an a Festivalului Anonimul. A rulat in afara competitiei in aer liber, dupa gala de inchiderea a evenimentului.

Co-produs de romanul Cristian Nicolescu pentru Digital Cube, filmul este cea mai scumpa productie de pana acum realizata in Bosnia si Hertegovina, demers posibil numai cu sprijinul unui consortiu format din 9 tari care au sustinut proiectul vreme de 5 ani. Lungmetrajul este o coproductie Bosnia si Hertegovina, Norvegia, Olanda, Austria, Romania, Franta, Germania, Polonia, Turcia. Filmul a primit cea mai mare finantare din partea Centrului National al Cinematografiei la sesiunea I/2018 a concursului de proiecte, 1,84 milioane de lei.

„Quo vadis, Aida?” a fost, intre altele, nominalizat la categoria cel mai bun lungmetraj international a premiilor Oscar, a fost desemnat cel mai bun film international la gala Spirit Awards si s-a aflat in competitia oficiala a Festivalului de Film de la Venetia 2020.

Lungmetrajul „The Father” s-a impus la 2 categorii – actor european (Anthony Hopkins) si scenarist european (Florian Zeller si Christopher Hampton).

Debutul in lungmetraj de fictiune al lui Florian Zeller este bazat pe un text din 2012, scris si pus in scena de Zeller si recompensat cu premiul Molière pentru cea mai buna piesa. Ulterior, a fost prezentata pe Broadway si West End. Dupa reprezentatiile de la New York si Londra, a fost premiata cu Tony si Olivier pentru interpretarea masculina.

Pe langa premiul EFA, Hopkins a fost recompensat si cu un trofeu Oscar pentru prestatia sa.

Pentru dezvoltarea scenariului filmului, Florian Zeller a colaborat cu Christopher Hampton (care a semnat si scenariul Dangerous Liaisons), lucrând direct in limba engleza si avându-l in minte inca de la bun inceput pe Anthony Hopkins pentru rolul principal: Eram constient ca nu aveam un vis usor de realizat, pentru ca sunt francez, este un film de debut, iar ca sa ajungi sa lucrezi cu Hopkins nu este atât de usor. Dar pâna nu vine cineva sa iti spuna Nu, nu este posibil!, inseamna ca inca este posibil.

 In cele din urma, Anthony Hopkins a citit scenariul, iar Florian Zeller a fost anuntat ca acesta isi doreste o intâlnire cu el. “Hai sa facem filmul in 4 luni”, i-a spus celebrul actor, care ulterior i-a propus lui Zeller sa includa in film o arie din Pescuitorii de perle”  de Georges Bizet, marturisind ca mereu a visat sa faca un film care sa contina aceasta muzica.

La randul lui, „The Father” a fost proiectat in premiera in Romania in deschiderea editiei din anul 2020 a festivalului ANONIMUL IFF.

In ultimii 2 ani, productiile romanesti au fost printre cele mai apreciate la European Film Awards.

In 2020, documentarul “colectiv”, a fost desemnat cel mai bun documentar european al anului, onoare care a ajutat si la cele 2 nominalizari la Oscar pe care le-a primit productia regizata de Alexander Nanau.

In 2019, „Cadoul de Craciun” in regia lui Bogdan Muresanu a castigat premiul pentru “cel mai bun scurtmetraj al anului” al Academiei Europene de Film.

Mai jos veti gasi lista completa a castigatorilor European Film Awards 2021.

EUROPEAN FILM: Quo Vadis, Aida?, dir: Jasmila Žbanić

EUROPEAN DOCUMENTARY: Flee, dir: Jonas Poher Rasmussen

EUROPEAN ACTRESS: Jasna Đuričić – Quo Vadis, Aida?

EURIMAGES CO-PRODUCTION AWARD: Maria Ekerhovd

EUROPEAN DIRECTOR: Jasmila Žbanić – Quo Vadis, Aida?

EUROPEAN DISCOVERY – PRIX FIPRESCI: Promising Young Woman, dir: Emerald Fennell

EUROPEAN ANIMATED FEATURE FILM: Flee, dir: Jonas Poher Rasmussen

EUROPEAN SCREENWRITER: Florian Zeller & Christopher Hampton – The Father

EUROPEAN SHORT FILM: My Uncle Tudor, dir: Olga Lucovnicova

EUROPEAN ACTOR: Anthony Hopkins – The Father

EUROPEAN COMEDY: Ninjababy, dir: Yngvild Sve Flikke

European Cinematography: Crystel Fournier – Great Freedom

European Editing: Mukharam Kabulova – Unclenching The Fists

European Production Design: Marton Agh – Natural Light

European Costume Design: Michael O’Connor – Ammonite

European Make-Up & Hair: Flore Masson, Olivier Alfonso, Antoine Mancini – Titane

European Original Score: Nils Petter Molvaer, Peter Brotz-Mann – Great Freedom

European Sound: Gisle Tveito, Gustaf Berger – The Innocents

European Visual Effects: Peter Hjorth, Fredrik Nord – Lamb

European Lifetime Achievement: Marta Meszaros

European Achievement in World Cinema: Susanne Bier

European University Film Award: Flee, dir: Jonas Poher Rasmussen

EFA For Innovative Storytelling: Steve McQueen – Small Axe

Citește în continuare