Skip to content

Succesul filmului „Barbie” ridica semne de intrebare pentru medicii esteticieni. In Hollywood au aparut deja numeroase cereri de operatii estetice si chirurgicale de transformare a taliei si a chipului pentru a arata ca papusa Barbie.

In industria divertismentului, una dintre cele mai mari surprize ale acestei veri este succesul filmului „Barbie” regizat de Greta Gerwig care a strans deja peste 800 de milioane de dolari din box office in mai putin de doua saptamani de la lansare. Este primul lungmetraj live action in care celebra papusa cu proportii anatomice imposibile, un ten fara pori si un nas perfect este adusa la viata (de actrita de origine australiana Margot Robbie). 

Surpriza succesului „Barbie” vine din faptul ca, desi papusa a reprezentat deseori un simbol al anti-feminismului, promovand un tipar toxic despre cum ar trebui sa arate fetitele si femeile, presa progresista din Hollywood s-a alaturat campaniei de marketing Warner Bros si a ajutat enorm la promovarea filmului. Productia a fost descrisa ca avand un mesaj de „emancipare si incluziune a femeilor” insa, la baza, personajul principal este tot o actrita cu proportii anatomice aparent perfecte — dupa standardele papusii Barbie. 

Din aceasta cauza, medicii esteticieni de top si-au exprimat recent ingrijorarea fata de efectul pe care filmul il are asupra femeilor care sunt dispuse sa treaca prin operatii estetice si chirurgicale drastice pentru a obtine un aspect fizic cat mai apropiat de cel al papusii Barbie.

Intr-un raport publicat de The Hollywood Reporter,  chirurgul plastician Dr. Payman Danielpour de la Beverly Hills Plastic Surgery Group povesteste ca dupa prima saptamana de la lansarea filmului, a avut pacienti care au cerut „talia si sanii lui Barbie. O pacienta a intrebat despre indepartarea coastelor pentru a obtine talia lui Barbie. Coastele sunt acolo pentru a proteja organele vitale si oamenii trebuie sa inteleaga ca acest lucru nu ar trebui sa fie facut.” 

Danielpour adauga ca multi pacienti aduc fotografii in care cer sa arate ca o anumita persoana sau figura, iar aceasta poate fi o modalitate de a incepe discutia. „Dar noi nu suntem aici pentru a face un pacient sa arate ca altcineva”, adauga el.

Producatorii papusii Barbie au fost acuzati ca promoveaza o viziune nerealista asupra corpului feminin inca din anii 1950, de la lansarea jucariei in magazine.

Problema intervine prin efectul pe care o simpla jucarie o are asupra formarii mentalului unei copile sau tinere femei. S-au facut numeroase studii care arata ca fanii tendintei „Barbiecore” — care se refera la influenta universului papusii Barbie in vietile de zi cu zi ale oamenilor  — au cheltuit milioane de dolari pe chirurgie plastica pentru a imita aspectul fizic al papusii. 

Astfel, tendinta de a semana cu Barbie — de la dimensiunea si forma sanilor la dintii fatetati, talia mica si arcadele exceptional de inalte — nu este una noua. Insa filmul lui Greta Gerwig se adreseaza unui public nou, un grup numeros de spectatori tineri care sunt usor impresionabili de tendintele regasite constant in cultura pop.

Chirurgul facial Dara Liotta a declarat ca „filmul romanteaza idealuri de frumusete nerealiste din punct de vedere anatomic. Acum stim ca, avand in vedere anatomia ei, Barbie nici macar nu ar putea sa stea in picioare. Si, din nefericire, temele feministe puternice din film ar putea fi usor de pierdut pentru fetele tinere.”

Psihologii citati in raportul The Hollywood Reporter declara ca tinerii sunt sedusi de modul in care Barbie este portretizata in film ca fiind fermecatoare, aproape ca o eroina. Adolescentii sunt considerati categoria de varsta cea mai vulnerabila in a se compara cu Barbie iar vizionarea filmului nu este considerata daunatoare in sine, insa este problematica raspandirea imaginilor cu Barbie care promoveaza lungmetrajul.

Psihologul Fay Van Der Kar-Levinson sugereaza ca acest context ar trebui privit ca o oportunitate de a deschide o conversatie cu tinerii din jur despre acest subiect: „Multi copii pot interioriza idealul de a arata ca Barbie, asa ca discutati cu ei si intrebati-i ce cred ca incearca filmul sa ne vanda, deoarece acest lucru ajuta la crearea unei gandiri critice.” 

Specialistii insista asupra importantei educatiei de acasa si modului in care copiii sunt influentati de parinti sa aspire la dezvoltarea unor calitati umane si nu la standarde fizice sau la obtinerea unor etichete. 

In cartea „Mindset”, tradusa in limba romana la Editura Curtea Veche (poate fi achizitionata de aici), psiholoaga Carol S. Dweck sustine ca parintii au un rol fundamental in tendinta copiilor de a urma si imita anumite sabloane. In privinta parenting-ului, Dweck identifica doua tipuri de mentalitate: cea rigida in care copiilor li se cere sa fie frumosi, talentati, straluciti in anumite domenii, si cea flexibila prin care copiii sunt incurajati sa-si dezvolte anumite abilitati prin efort si prin invatare, parintii incurajand de fapt munca depusa de copii in autodezvoltarea lor si nu doar bifarea unor standarde.

Tinerii care cresc inconjurati de o mentalitate rigida — promovata in prezent mai ales pe retelele de socializare — tind sa copieze, sa imite si sa doreasca sa bifeze anumite momente, in cazul de fata sa semene cu ideea perfectiunii, papusa Barbie (o perfectiune promovata si raspandita in peste 70 de ani de promovare a lui Barbie ca un ideal al frumusetii). In schimb, tinerii carora li se inoculeaza o mentalitate flexibila, vor avea la randul lor idealuri insa vor gasi propriile cai prin care sa ajunga la ele.

Psihologul Van Der Kar-Levinson este de parere ca daca adolescentii sau tinerii isi doresc sa arate ca Barbie, ar trebui sa li se explice in primul rand ca este o papusa de plastic si ca oamenii nu pot fi de plastic. 

Mai departe, adolescentii ar trebui incurajati sa se gandeasca la lucrurile cu adevarat importante: conteaza mai mult un corp perfect sau calitati umane precum bunatatea sau increderea. Si daca tot insista sa semene cu Barbie — dintii albi si stralucitori, o silueta silfida,  tenul curat si luminos — , copiii ar trebui sa fie orientati catre crearea unui regim sanatos de ingrijire a pielii, a igienei orale si a intregului corp. Dintii pot fi ingrijiti cu atentie pentru a obtine un zambet frumos pe termen lung, aspectul pielii poate fi imbunatit printr-un regim de ingrijire care evita expunerea la soare, mizeaza pe o dieta sanatoasa si pe utilizarea unor produse de hidratare corespunzatoare iar silueta poate fi mentinuta prin exercitii de sport, fitness sau yoga.

Dintii lui Barbie, de exemplu, au un aspect extrem de artificial care a fost denumit „zambetul de Hollywood”. Dr. Matt Nejad, un dentist estetician, care ii are printre clienti pe Beyoncé si Jay-Z, a declarat ca majoritatea vedetelor poarta de fapt fatete de proasta calitate, de aceea dintii lor au un aspect artificial.

Merita mentionat si cazul extremist care ilustreaza o parte a acestui articol: Valeria Lukyanova, modelul ucrainian despre care specialistii afirma ca si-ar fi facut zeci de operatii estetice si chirurgicale pentru a semana cu papusa Barbie.

In ultimii ani, compania Mattel, producatorul papusii Barbie, a schimbat registrul, alegand sa prodduca papusi care sa fie model pentru fetite – de la papusi care infatiseaza rase diferite pana la papusi care au chipul unor femei savant.

„Natura este greu de imitat, iar un dinte nu are niciodata o singura culoare solida – exista schimbari de culoare si transluciditate de la marginea dintelui pana la gingie, impreuna cu dimensiuni si proportii diferite. Ma tem ca filmul Barbie va impulsiona din nou interesul pentru zambetul hollywoodian.”, declara Dr. Nejad.

In schimb, Dr. Liotta, specializat in rinoplastie isi griji cu privirea la cresterea dorintei pentru modelarea nasului pentru a semana cu cel al papusii Barbie: „Puntea ei este prea concava, cu un varf prea ascutit si intors in sus, ceea ce poate contribui la uscaciunea nasului, sangerari nazale si probleme cu sinusurile. Acest nas nu va rezista in timp, se indeparteaza de anatomia naturala si poate duce la probleme mai grave, cum ar fi probleme de respiratie si chiar colaps.”

Pentru cei care insista totusi sa isi faca aceste operatii, specialistii recomanda sa faca schimbarile citind mult despre ce presupune recuperarea dupa fiecare operatie si cat de mult conteaza personalizarea unor interventii estetice sau chirgurgicale la propriul corp. Mai departe, se recomanda schimbarile in pasi mici, la intervale distantate, intr-un mod care sa complimenteze anatomia si trasaturile naturale ale fiecaruia.

Imaginile care promoveaza filmul Barbie au ridicat zilele trecute alte semne de intrebare, puteti citi mai jos despre acest aspect. Tot mai jos gasiti si detalii despre campania omniprezenta de promovare a filmului.

Citește în continuare