Skip to content

In week-end s-a lansat prima animatie Disney cu o protagonista supraponderala. Numele ei este Bianca, o balerina care se lupta cu acceptarea corpului ei. Compania este acuzata ca promoveaza obezitatea in randul copiilor.

In week-end, s-a lansat pe platforma de streaming Disney+ scurtmetrajul de animatie „Reflect” care introduce prima protagonista supraponderala din istoria companiei Walt Disney. Numele ei este Bianca si este o balerina care se „lupta cu reflectia imaginii de sine, depasindu-si nesigurantele si fricile prin canalizarea fortei, gratiei si puterii sale interioare”.

„Reflect” este un scurtmetraj despre dismorfofobie – tulburare dismorfica corporala – regizat de Hillary Bradfield care a creat pentru Disney hiturile „Frozen 2” si „Encanto”. 

Animatia de 7 minute incepe cu un scurt interviu cu Bradfield care explica provocarile pe care le-a avut in crearea filmului si modul in care a abordat acest subiect delicat. Mai jos veti gasi cateva secvente cu Bianca, iar versiunea completa poate fi urmarita pe Disney+.

„Reflect” este parte a proiectului „Short Circuit” in care Disney invita cineasti celebri sa realizeze filme experimentale dedicate unor subiecte sensibile precum stima de sine sau acceptarea fizicului indiferent de rasa, forma sau dimensiune.

In clipul lansat de Disney, Bianca isi repeta exercitiile de balet intr-o sala de dans, alaturi de alte balerine mult mai slabe decat ea. Nu se poate privi in oglinda din cauza nesigurantelor pe care si le-a format despre propriul corp, oglinda devenind un personaj negativ in acest context. Animatia are un mesaj pozitiv iar Bianca invata singura sa-si accepte corpul.

Animatia este un raspuns al companiei Walt Disney la o serie de petitii pornite incepand cu 2014 — care au strans sute de mii semnaturi — in care se cere introducerea unor personaje cu dimensiuni corporale diverse. 

De-a lungul timpului, compania Disney a fost acuzata de multe ori ca promoveaza stereotipuri nesanatoase legate de imaginea corpului.Toate printesele Disney – a caror imagine influenteaza inconstient perceptia de sine a copiilor care le urmaresc – au dimensiuni imposibil de atins in realitate.

Imediat dupa lansarea animatiei „Reflect”, fanii Disney de pe retelele de socializare au fost impartiti in legatura cu mesajul pe care il promoveaza Bianca. In timp ce o parte aplauda iniativa si o considera un pas inainte spre o reprezentare mult mai corecta a societatii in care traim, o mare parte acuza compania Disney ca „glorifica obezitatea” sau ca „nu ati reprezenta anorexia, de ce ati reprezenta obezitatea. Este gresit.”, sustin doua mesaje de pe Twitter care se declara impotriva acestui proiect.

Meg Potter, o femeie din Statele Unite, a postat pe contul ei de Twitter ca „eu la 16 ani as fi avut mare nevoie de acest scurtmetraj, inainte sa ma las de balet pentru ca ma saturasem sa fiu fata grasa din clasa. Ma bucur pentru cei mici ca vor avea un astfel de exemplu.”

Introducerea Biancai in universul Disney este parte dintr-o strategie mult mai vasta a companiei de a crea protagonisti care ilustreaza „personaje din grupuri sub-reprezentate, precum minoritatile rasiale sau comunitatea LGBTQ+.”

In luna martie, Karey Burke, presedinta diviziei Disney General Entertainment Content, a trimis o scrisoare angajatilor in care le-a spus ca 50% dintre personajele Disney ar trebui sa faca parte din grupuri minoritare care nu sunt reprezentate indeajuns pe micul si marele ecran. 

Este o decizie luata in mijlocul unui scandal urias in care au fost implicati directorii companiei Disney in Statele Unite. Brandul a fost acuzat ca este impasibil la legislatia care limiteaza exprimarea identitatii sexuale sau de gen a copiilor in anumite state americane.

Dupa cateva saptamani de atacuri constante din partea a zeci de mii de utilizatori de pe retelele de socializare si a presei de stanga, executivii Disney au cedat presiunilor si au creat o strategie prin care planuiesc sa ii educe pe cei mici despre subiecte legate de genul si identitatea sexuala a copiilor.

In ultimii ani, compania a trecut prin mai multe controverse dupa ce o mare parte din vechile animatii create de Walt Disney in urma cu aproape 100 de ani au fost analizate din perspectiva sociala contemporana si privite drept rasiste, misogine, xenofobe sau discriminatorii. Treptat, CEO-ul Bob Chapek incearca sa transforme Disney dupa cerintele si nevoile publicului actual.

O forma similara de educatie civica si-a asumat si compania Mattel, care produce papusile Barbie. Recent, au fost lansate papusi dedicate femeilor de culoare, cu diferite siluete si diverse ocupatii menite sa promoveze modele bune de urmat de catre noua generatie.

Citește în continuare