Skip to content

Culoarea anului 2022 anuntata de Pantone este „Very Peri”, cea mai calda nuanta de albastru. Ce inseamna si cum a fost aleasa?

Asa cum se intampla la fiecare final de an – incepand cu anul 2000 – in luna decembrie, Pantone a anuntat culoarea anului 2022. 

Anul viitor va fi dominat de „Very Peri”, o nuanta dinamica de albastru periwinkle cu un subton de rosu violet care imbina fidelitatea si constanta asociata albastrului cu energia si entuziasmul rosului. Institutul de Culoarea Pantone o descrie ca fiind „cea mai calda si vesela dintre toate nuantele de albastru, introduce un amestec de noutate, incurajeaza inventivitatea si creativitatea.”

Culoarea anului 2022 isi propune sa prefigureze viitorul intr-o noua lumina: „afiseaza o incredere lipsita de griji, o curiozitate indrazneata care ne anima spiritul creativ si curios, PANTONE 17-3938 Very Peri ne ajuta sa imbratisam acest peisaj alterat al posibilitatilor, deschizandu-ne catre o noua viziune pe masura ce ne rescriem vietile.”

Mai exact, culoarea anului 2022 promoveaza conceptul de Metaverse despre care s-a mai scris pe Urban.ro de cateva ori in ultimele luni. 

Trecem printr-o transformare majora iar PANTONE 17-3938 Very Peri este un simbol al zeitgeist-ului global al momentului si al tranzitiei prin care trecem. Pe masura ce iesim dintr-o perioada intensa de izolare, notiunile si standardele noastre se schimba iar viata noastra fizica si cea digitala au fuzionat intr-un mod deloc familiar pana acum in care aproape ca s-au sters delimitarea dintre acestea.

Reprezentantii Pantone declara ca „designul digital ne ajuta sa extindem limitele realitatii, deschizand usa catre o lume virtuala dinamica in care putem explora si crea noi posibilitati de culoare. Cu tendintele din gaming, popularitatea in ascensiune a metaverse-ului si comunitatea artistica in continua crestere in spatiul digital, Very Peri ilustreaza fuziunea vietii moderne  si modul in care tendintele de culoare din lumea digitala se manifesta in lumea fizica si invers.”

Laurie Pressman, vicepresedintele Institutului de Culoare Pantone a adaugat: „Culoarea anului 2022 anuntata de Pantone reflecta ceea ce se intampla in cultura noastra globala, exprima ceea ce oamenii cauta, ceva la care pot spera sa raspunda acea culoare. Crearea unei noi culori, pentru prima data in istoria programului nostru educational de „Culoarea anului” reflecta inovatia si transformarea globala care are loc. Pe masura ce societatea continua sa recunoasca culoarea ca o forma critica de comunicare si o modalitate de a exprima si de a afecta idei si emotii, de a se angaja si de a se conecta, complexitatea acestei noi nuante de albastru infuzat de rosu violet evidentiaza posibilitatile expansive care ne stau in fata.”

Fata de anii anteriori cand alegerea culorii anului era un raspuns la nevoile societatii – in 2020 a fost ales „Classic Blue” pentru a reprezenta increderea de care avea nevoie omenirea intr-un an provocator, in 2021 s-a optat pentru un gri care aduce stabilitate si un galben menit sa aduca optimism intr-o lume plina de ingrijorare si depresie – pentru 2022 se promoveaza conceptul de multiverse care nu este neaparat o nevoie ci mai degraba un proiect de viitor impus de marile corporatii care ar prefera sa isi desfasoare activitatile in mediul digital.

Mai jos puteti descoperi culorile anilor trecuti si mai multe despre conceptul de metaverse, o lume care imbina mediul fizic si cel digital.

Cum a aleasa culoarea anului 2022?

Institutul de Culoare Pantone este autoritatea globala pentru comunicare a culorii inca din 1963. 

In ultimii 20 de ani, conceptul de „Color of The Year” – „Culoarea Anului” a asezat Pantone in contextul global ca fiind una dintre autoritatile principale pentru tendinte de sezon pe podiumurile de moda si prognoza a trendurilor globale pentru psihologia culorii, consultanta de produs, branding si identitate vizuala.

Influenta culorii anului aleasa de Pantone s-a extins dincolo de moda pana la alegerile din zona decorului de interior, a designului industrial, designul grafic si ambalarea produsului. 

Alegerea culorii anului 2022 a fost realizata printr-un proces de selectie minutios prin analiza atenta a tendintelor. Expertii de culoare Pantone calatoresc in toata lumea cautand raspunsul corect. 

Drumul lor trece prin industria filmului, a divertismentului, a calatoriilor, a colectiilor de arta, a modei, a designului si artistii noi din orice domeniu pana la noile moduri de a trai si noile conditii socio-economice din diferite zone ale Pamantului. 

Factorii care influenteaza alegereaculorii Very Peri sunt noile tehnologii, materiale, texturi si efectele speciale care au impact asupra culorilor. Sunt incluse atat platformele de social media dar si evenimentele sportive si politice care capteaza atentia intregii lumi.

Pentru partea de design de interior, a fost aleasa o nuanta complet diferita – un amestec de galben si verde numit „Guacamole”.

Citește în continuare