Skip to content

Tendinte: vietile oamenilor se muta in Metaverse, un loc in care viata fizica se intalneste cu amprenta digitala a fiecaruia. Fiecare om va avea propriul avatar iar brandurile au creat deja case, masini, haine, pantofi si opere de arta care pot fi cumparate strict in mediul digital.

Inca de la aparitia oficiala a internetului, in 1983, obiceiurile umane au fost schimbate treptat pana la punctul in care nu pot mai fi distinse clar vietile reale cu prezentele digitale ale fiecaruia, asa numitele „vieti digitale”. Astfel, specialistii indica aparitia „Metaverse”, un univers meta in care se intalnesc cele doua lumi: fizica si digitala.

Conform unui raport publicat de Wunderman Thompson, companie specializata in marketing si tendinte, numarul de cautari pe Google al cuvantului „metaverse” a crescut mai bine de 10 de ori in prima parte a anului 2021 fata de 2020. Treptat, publicatii influente precum New York Times, Washington Post sau The Guardian au relatat despre implicatiile universului digital in care converg cele doua lumi: digitala si fizica. In ultimul an, companii si branduri precum Microsoft, Facebook, Burberry, Coca-Cola sau Visa au anuntat ca isi vor construi propriile lumi in metaverse iar inceputul poate fi observat direct in cateva exemple pe care le veti descoperi mai jos.

Desi ideea metaverse-ului exista de mai multi ani, pandemia a accentuat nevoia existentei urgente a unui spatiu virtual in care oamenii si-ar putea desfasura „vietile” adaptate in mediul digital. 

Hans Vestberg, CEO-ul companiei de telecomunicatii Verizon declara in ianuarie 2021 ca restrictiile Covid-19 au accelerat revolutia digitala mult mai repede decat era planuit: „am sarit intre 5 si 7 ani inainte fata de cum era planuit”. Ideea este sustinuta de cele mai recent studii de piata care arata ca 93% din consumatorii din intreaga lume sunt de acord ca viitorul lumii este in tehnologie, 76% spun ca vietile de zi cu zi depind de aceasta iar 52% declara ca fericirea lor depinde de tehnologie.

In ultimul an si jumatate, mediul virtual a devenit un spatiu in care se intalnesc comertul, educatia, divertismentul, comunitatile de orice fel, sportul, wellness-ul si serviciile de orice fel. Insa scopul metaverse-ului merge dincolo de ceea ce ati experimentat pana acum si va permite interactiuni in care nu mai exista limite clare intre interactiunile fizice si cele digitale iar viata digitala se va desfasura integral in 3D.

Pentru a intelege mai bine viitorul, toata lumea va trebui sa stie ce inseamna fiecare dintre cele 4 „realitati”: augmentata, virtuala, mixta si extinsa.

Realitatea augmentata (AR) este atunci cand va aflati inca in mediul dvstra actual si pur si simplu suprapuneti grafica computerizata peste ceea ce vedeti deja. Cel mai cunoscut exemplu este jocul Pokemon Go! 

Un exemplu faimos in lumea artei este artistul KAWS care a avut mai multe colaborari cu branduri cunoscute in perioada pandemiei.

Realitatea Virtuala (VR) este opusul acesteia si, cu ajutorul ochelarilor speciali, veti vedea o alta lume.

Realitatea mixta (MR) are elemente virtuale sau digitale amestecate cu elemente fizice, este nivelul cel mai avansat al realitatii augmentate, unde tehnologia este capabila sa va recunoasca mediul in care va aflati folosind senzori de adancime. In timp ce in Realitatea Augmentata, indiferent ce proiectati, va fi intodeauna suprapus peste ceea ce vede camera, in MR, un obiect digital poate aparea oriunde in camera, inclusiv in spatele unor obiecte, cum ar fi o masa.A patra realitate este Realitatea Extinsa care le include pe toate cele trei. Un exemplu concludent pentru cum va arata viitorul veti vedea si in Romania in cadrul Bucharest XR Festival, intre 30 septembrie si 30 octombrie, un eveniment in cadrul caruia puteti redescoperi Bucurestiul prin intermediul AR, prin filtrele de Instagram special create si prin lucrarile digitale a peste 35 de artisti. Festivalul este descris ca un loc in care „supranaturalul se imbina cu realul, prin filtre de Instagram. Redescoperi cladiri si monumente cunoscute si explorezi, de oriunde te-ai afla, lucrari digitale create de artisti romani. Orasul devine expozitie interactiva in aer liber iar spatiul public ia rolul de suport pentru arta. Creatiile a peste 35 de artisti iau forma unor portaluri digitale imersive ce pot fi explorate prin filtre de realitate augmentata disponibile pe contul de Instagram @xrmonth.”

Un exemplu devenit faimos de metaverse din lumea modei care a fost prezentat si pe Urban.ro este rochia „invizibila” sau digitala care a fost vanduta cu 9.500 de dolari.

Kerry Murphy, fondatorul „The Fabricant”, prima casa de moda digitala, crede ca aceste obiceiuri de a avea diferite posesii in mediul digital exista de ceva vreme in randul tinerilor pasionati de jocuri pe computer.  

In ultimii 2 ani, Adidas, Puma si Tommy Hilfiger au inceput sa dezvolte propriile tinute digitale pe care gamerii le pot cumpara pentru jocurile preferate – cel mai popular fiind Fortnite. Amprenta digitala a fiecaruia este denumita „avatar” si, similar personajelor din filmul lui David Cameron, fiecare om are un corespondent digital care are propria casa, masina, haine si aspect exterior.

In ultimele luni, NFT-urile au devenit tot mai populare iar o piata digitala a vandut, in luna februarie, 600 de perechi de pantofi sport digitali in numai 7 minute, vanzare care a generat un venit de 3,1 milioane de dolari.

Mai jos veti gasi alte exemple din lumea artei si explicatii despre cum functioneaza tranzactiile NFT.

Brandurile de moda au inceput sa lanseze produsele sub forma unor colectii digitale care sunt vandute direct pentru avatarul digital al fiecaruia – D2a (direct-to-avatar). Ralph Lauren a lansat o colectie digitala de 50 de piese in luna august care poate fi cumparata prin intermediul retelei de socializare Zepeto. 

In luna iunie, brandul American Eagle a lansat o colectiei digitala de haine pentru avatarurile Bitmoji care sunt folosite deseori in conversatiile uzuale. 

In luna iunie, Gucci a o geanta digitala pe Roblox cu peste 4.000 de dolari, un pret mai mare decat gentile vandute in magazine fizice. Similar, pe Aglet, un joc pentru smartphone destinat pasionatilor de shopping, un utilizator a cumparat pantofi virtuali in valoare de 15.000 de dolari, cu modele rare de la Chanel, Nike sau Balenciaga.

In acelasi timp, Burberry a conceput tinute pentru jocul „Honor of Kings”, Gucci a lansat incaltamintea sport digitala la 9 dolari care poate fi purtata numai in Realitate Virtuala iar Balenciaga si-a prezentat noua colectie printr-un joc video disponibil gratuit care a fost recent integrat in Fortnite.

In luna iunie, brandul American Eagle a lansat o colectiei digitala de haine pentru avatarurile Bitmoji care sunt folosite deseori in conversatiile uzuale. 

Moda cibernetica a aparut ca o afacere profitabila inca de la inceputul lui 2020 cand Tribute Band a lansat o colectie digitala in care fiecare creatie putea fi personalizata dupa dorintele clientului.

In ianuarie 2021, casa de moda digitala de lux Auroboros a lansat o colectie de tip couture prin intermediul Drest, un joc de styling si moda. Similar, casa de moda DressX a primit investitii de 2 milioane de dolari in iulie 2021 pentru a-si extinde piata de creatii NFT.

In privinta brandurilor de automobile de lux, majoritatea companiilor cunoscute la nivel mondial au lansat colectii sau piese unicat in jocuri sau aplicatii virtuale.

In 2020 si 2021, Maserati, Aston Martin si Tesla au lansat modele virtuale in „Game for Peace”, versiunea mobila din china a jocului „Battlegrounds”. Tot in 2020, Rolls Royce a lansat prima masina virtuala in QQ Speed, un joc pentru mobil creat de compania Tencent.

Vans si Hyundai si-au lansat produsele pe Roblox, un joc cu 46 de utilizatori activi zilnic. 

Vans World s-a lansat in septembrie 2021 si este un park de skateboarding virtual in care jucatorii de pe Roblox pot incerca noi sarituri si isi pot personaliza pantofii Vans si skateboardurile.

Hyundari a lansat Hyundai Mobility Adventuretot in luna septembrie, un spatiu cu 5 parcuri in care utilizatorii pot participa la intreceri, festivaluri si pot invata despre tehnologia Hyundai.

Similar, BMW a lansat lumea virtuala „Joytopia” pentru a marca participarea brandului in cadrul International Motor Show 2021. Experienta le-a oferit participantilor oportunitatea de a interactiona cu oamenii din spatele brandului si de a lua parte la un concert exclusiv sustinut de Coldplay.

Kerry Murphy de la „The Fabricant a explicat aceasta tendinta ca fiind sub influenta consumerismului: „Oamenii incep sa vada valoarea in bunurile digitale. Si isi dau seama ca ar prefera sa interactioneze cu un obiect digital si sa detina o garderoba infinita de moda digitala in locul unei garderobe limitate de obiecte fizice.”

Asa cum era de asteptat, instrumentul poate deveni si unul de propaganda politica. Andrew Yang, care a devenit faimos dupa ce a intrat in cursa pentru Prezidentialele SUA din 2020, si-a lansat in iunie 2021 campania pentru primaria orasului New York. A tinut o conferinta de presa pe Zepeto in care s-a adresat strict generatiei Z (nascuti intre 1997 si 2012).