Skip to content

2 diademe ale Imparatesei Joséphine, sotia lui Napoléon Bonaparte, vor fi scoase la licitatie pentru 500.000 de euro. Pasiunea lor pentru bijuterii pretioase a influentat deschiderea primelor buticuri de lux din Paris.

Sotheby’s a anuntat o noua licitatie de „Comori” (Treasures) care va avea loc in Londra in seara de 7 decembrie. Vor fi scoase la vanzare, pentru prima oara in 150 de ani, 2 diademe care sunt atribuite colectiei lui Joséphine Bonaparte (1763-1814), Imparataseasa Frantei si sotia lui Napoléon Bonaparte (1769-1821). Preferintele Imparatesei pentru astfel de bijuterii pretioase, considerate adevarate capodopere din perioada Neoclasicismului, a avut o influenta considerabila in deschiderea primelor buticuri de lux din Paris.

Diademele sunt parte din paruri si vor fi vandute impreuna cu acestea, una dintre ele este insotita de cercei si o bratara realizate in stil asemanator. Desi nu exista documente care sa ateste provenienta exacta a bijuteriilor, specialistii Sotheby’s au declarat intr-un comunicat de presa ca „traditional, se crede ca au apartinut Imparatesei Joséphine deoarece numai cineva de statutul ei ar fi putut detine si purta astfel de creatii.”

Se crede ca diademele au fost realizate in Paris, in jurul anului 1808, fiind o reprezentare perfecta a stilului neoclasic preferat de cei doi conducatori ai Frantei. Sunt decorate cu numeroase camee cu reprezentari ale unor figuri clasice, din Antichitate si se credea ca inzestreaza purtatorul prin calitatile pe care le ilustreaza cum ar fi eroismul, loialitatea si iubirea.

In ultimii 150 de ani s-au aflat intr-o colectie privata din Regatul Unit iar la inceputul lunii decembrie vor fi expuse la Sotheby’s in Londra in cutiile de piele in care au fost pastrate. Fiecare diadema va fi vanduta separat cu parura respectiva insa pretul cumulativ al obiectelor este intre 355 de mii si 500 de mii de euro.

Atat Napoleon cat si Imparateasa Joséphine de Beauharnais erau cunoscatori ai diplomatiei franceze si al modului in care aspectul lor exterior poate sa exprime puterea imperiala. Acest lucru nu a fost tocmai benefic pentru predecesorii lor care au fost ucisi din cauza vietii luxoase pe care o duceau in timp ce restul poporului traia in saracie extrema. Astfel, bijuteriile au fost adaptate noilor vremuri si au fost gasite noi moduri de a exprima puterea printr-un design mai putin opulent, mai simplu.

Cei doi conducatori cautau sa-si legitimizeze pozitia in cadrul imperiului iar modalitatea aleasa pentru a realiza acest lucru prin bijuteriile lor a fost prin introducerea unor referinte culturale si istorice din Roma Antica.

Comisioanele pe care le-au acordat atelierelor franceze de lux care se aflau in criza post-revolutie, au avut un impact pozitiv asupra buticurilor pariziene care au prosperat, stabilind noi tendinte in randul burgheziei care imita comportamentul de la curtea imperiala. 

Kristian Spofforth, seful departamentului de bijuterii de la Sotheby’s Londra a explicat ca „A fost prima care a incorporat aceste camee si intaglios in accesorizarea rochiilor sale, le purta impreuna cu perle si diamante. Astfel, a creat o noua tendinta care a luat pe sus Parisul si lumea intreaga, avand la baza formele Neoclasiciste. Bijuteriile sale sunt cele mai fine creatii ale atelierelor de specialisti din Franta si nu pot fi comparate cu nicio alta piesa din lume. In momentul in care moda s-a schimbat, aproape toate bijuteriile din perioada respectiva au fost dezmembrate, remodelate si utilizate in bijuterii noi, astfel au supravietuit foarte putine piese originale din perioada respectiva.”

In numai 6 ani, Imparateasa a cheltuit peste 25 de milioane de franci pe haine si bijuterii, cu mult peste alocatia care ii era stabilita. 

Conform spuselor lui Mademoiselle Avrillion, care era responsabila de bijuteriile imperiale, cea mai mare bucurie a Imparatasei Joséphine era sa stea la masa cu doamnele ei insotitoare in apartamentele ei din Château de Malmaison, si sa le arate cameele noi pe care le-a comandat si pe care le purta in ziua respectiva. Desi a fost pastrat un inventar al bijuteriilor sale atat in 1804 cat si dupa moartea ei, in 1814, nu se stiu exact piesele din colectia personala insa exista numeroase exemple de camee si intaglio si o colectie speciala de antichitati.

In achizitia acestora l-a avut drept consilier pe Dominique-Vivant Denon, directorul Muzeului Napoleon, care a invatat-o cum sa deosebeasca diferitele pietre de cele pretioase si cum sa recunoasca si sa aprecieze gravurile si tehnicile speciale de redare ale portretelor. In plus, i-a oferit cursuri de mitologie antica si de istorie detaliata a imparatilor si imparateselor din Roma Antica.

O parte din bijuteriile sale au fost luate de fiica ei care a fost maritata in cadrul Familiei Regale a Suediei in timp ce altele au fost vandute sau mostenite mai departe. Ulterior, traditia colectiilor de bijuterii s-a incheiat cu Eugenie de Montijo, ultima Imparateasa a Frantei, sotia lui Napoleon al III-lea. Povestea ei o puteti descoperi mai jos.

Intre timp, la Hollywood se afla in lucru un film despre viata lui Napoleon in care rolul principal este jucat de Phoenix iar rolul Imparatesei Joséphine i-a revenit lui Jodie Comer, cunoscuta publicului larg din „Killing Eve”.

Filmul este finantat de Studiourile Apple se numeste „Kitbag”, mai jos puteti afla mai multe detalii.

Citește în continuare