Skip to content

Filme romanesti care ies din tipare. Au fost la TIFF 2021, au cucerit publicul si merita vazute.

TIFF a prezentat si in acest an un numar important de filme romanesti facand, indirect, o radiografie a cinematografiei autohtone in acest moment.

Noile productii romanesti sunt povesti despre bunatate, libertate, recupereaza o parte de istorie care pare incredibila (genul Viata bate filmul), vorbesc despre agresivitatea comentariilor venite via internet sau arata o parte din Romania frumoasa demna de documentare la National Geographic sa fie vazuta la nivel mondial.

Urban.ro a ales cateva filme care ies din tiparele filmelor romanesti si vi le recomanda cu incredere pentru o experienta speciala in sala de cinematograf, alaturi de unul dintre sustinatorii importanti ai Zilelor Filmului Romanesc la TIFF cu sprijinul Banca Transilvania, cea de-a doua banca din România in functie de active, un sustinator constant al celui mai important eveniment dedicat filmului din România si unul din cele mai spectaculoase evenimente culturale anuale.

 Daca in orasul dv vine o editie speciala TIFF in aceasta vara, va invitam sa le cautati.

Pentru tinerii care petrec mult timp in retelele sociale si au o intelegere speciala a ceea ce inseamna trollingul pe internet, filmul de debut al actorului devenit regizor Andrei Hutuleac, #dogpoopgirl”  este o productie cu care se pot identifica usor. Povestea pleaca de la o situatie neplacuta – o femeie refuza sa stranga mizeria facuta de cainele sau in metrou – situatie care odata ajunsa pe net devine o forma agresiva de pedepsire a femeii in care sunt implicate pas cu pas nu doar publicul, ci si media si politia.

Hutuleac a fost inspirat de o carte in care au fost analizate cele mai celebre cazuri de public shaming via internet (“So You’ve Been Publicly Shamed” by Jon Ronson) de unde a si preluat o poveste pe care a adus-o in zona comportamentului romanilor si a rezultat un film in care, pe de o parte spectatorul se amuza de absurdul situatiei, dar pe de alta i se face rusine pentru ca – sub anonimitatea si relaxarea data de  protectia ecranului calculatorulu – macar o data in viata a avut un comentariu nepotrivit in retelele sociale.

Scara, noul film regizat de Vlad Paunescu este povestea unui actor tanar, faimos, frumos si foarte apreciat pe care culmea carierei il pune fata in fata cu schimbarile generate de Revolutia din 1989. Actorul, interpretat de Eduard Trifa, e mai intai revoltat de sistemul dictatorial in care traieste si-l oblige la compromisuri profesionale pentru ca sa ajunga la disperarea unei transformari haotice sub evenimentele care doar au adus o iluzie a libertatii – mineriadele, haoticii ani 90 din istoria Romaniei.

E o poveste despre transformare in care generatia care are aum 40+ e va regasi pentru ca are acelasi discurs si aceleasi dezamagri legate de felul in care au decurs schimbarile politice, sociale si ecconomice dupa decembrie 1989.

Poate cel mai spectaculos dintre filmele lansate acum la TIFF este documenatarul “Spioni de ocazie”, regizat de Oana Giurgiu, o poveste in care viata bate filmul despre evreii care au fost parasutati  in Romania pe post de spioni in al doilea razboi mondial ca sa ajute la evacuarea evreilor catre Palestina.

Cazul oricat de incredibil pare e real si recupereaza o parte din istoria evreilor din Romania, dar si a celor din tarile invecinate – Ungaria, fosta Yugoslavie, Slovacia si aduce o inovatie in felul in care este prezentata povestea. Intrucat e vorba de povesti pentru care nu exista imagini, iar regizoarea nu a vrut sa faca ceea ce in termeni tehnici se numeste reenactment (interpretarea cu actori a unor momente din istorie) considerand ca va fi nenatural. Alegerea ei a fost refacerea momentelor prin fotografii care apoi au fost montate in colaj, pastrandu-se nota istorica si atmmofera alb negru a fotografiilor de atunci. E un film care a implicat o mare defasurare de forte – de la documentarea in arhive, interviurile realizate pentru a descoperi povestile si pana la actorii (unii profesionisti, altii amatori) care au fost subiecti in sute fotografii ca s ailustreze povestea, fotografii care apoi au fost transformate in colaje care amintesc de perioada Dadaista.

Romania Salbatica e un documentar despre Romania asa cum nu o vedeti, dar despre care candva la scoala vi s-a spus ca exista. E despre Romania din paduri, cu animalele si viata lor, cu flora spectaculoasa, o Romanie pentru prezentarea careia s-a lucrat 10 ani. Filmul e realizat de Dan Dinu si Cosmin Dumitrache si acopera toate rezervatiile naturale din tara (28 la numar). E un documentar pe care trebuie sa-l vedeti cu copiii,  e un film care va va indemna la multe aventuri responsabile in natura.

O parte din filmele romanesi prezentate in TIFF si-au anuntat deja programul prezentei in cinematografele din toata tara. Le gasiti aici.

Printre ele, Intergalde in regia lui Radu Muntean, o poveste care aminteste la nivel stilistic de Blair Witch Project, vorbeste despre limitele bunatatii si altruismului si are o doza generoasa de umor. Puteti citi mai multe despre ea aici.

Intr-o initiativa speciala Urban.ro pentru TIFF 20 a fost lansata cartea “20 de ani de TIFF. Echipa, actori & invitati”, un proiect realizat cu sprijinul Banca Transilvania care poate fi descarcata de aici.

Citește în continuare