Skip to content

Stresul poate provoca o pierdere a apetitului. Cinci moduri de a gestiona situatia

Pierderea poftei de mancare poate avea la baza mai multe cauze de natura medicala, acestea impartindu-se in doua categorii: aspecte care pot tine de sanatatea fizica si aspecte legate de sanatatea psihica. Desi printre cele mai intalnite motive pentru pierderea apetitului se numara afectiunile de ordin fizic, cum ar fi convalescenta sau caldura excesiva, in prezent este intalnit din ce in ce mai des cazul in care o persoana isi pierde pofta de mancare pe fond de stres.

Pe parcursul unei situatii nemaintalnite, precum cea a pandemiei, in care riscul de stres este mult mai ridicat fata de alte perioade, este important de constientizat faptul ca iesirea din rutina zilnica, problemele financiare, dorul de familie si prieteni, pierderea locului de munca sau sentimentul permanent de insecuritate se poate manifesta prin stres acut sau chiar cronic, afectiuni care pot avea un impact dramatic asupra obiceiurilor alimentare, cat si a pierderii apetitului.

Psihologii enumera mai multe cauze de natura psihica responsabile pentru aceasta afectiune, printre care lipsa somnului, teama, depresia, anxietatea, suprasolicitarea, carora li se adauga, nu in ultimul rand, stresul.

Lipsa unui plan alimentar care sa se incadreze in parametrii normali poate cauza rapid afectiuni precum ameteala, oboseala fizica si psihica, slabirea imunitatii, dezechilibru hormonal, depresie si chiar probleme mai grave, pe termen lung. De aceea, este indicat intelegerea faptului ca stresul poate provoca o alimentatie cu mult sub aportul optim de calorii, vitamine si minerale esentiale pentru functionarea normala a organismului.

Daca va confruntati cu pierderea apetitului pe fond de stres sau anxietate, va prezentam cateva moduri de a gestiona situatia astfel incat sa gasiti solutii in cel mai scurt timp.

Pentru problemele de alimentatie (fie in exces sau insuficienta), nutritionistii, cat si psihologii, recomanda setarea unui program de mese care sa fie introdus in rutina zilnica.

Mancatul haotic, saritul meselor si imposibilitatea de a tine o evidenta a alimentelor pe care le consumati pot duce catre o alimentatie defectuoasa si, in cele din urma, la pierderea apetitului.

Daca nu sunteti adeptii unui program bine calculat, incercati sa fiti blanzi si sa includeti in meniu, cu moderatie, alimente usoare sau simplu de preparat, care obisnuiau sa va aduca placere, si incercati sa excludeti pe cat posibil mancarea de tip junk-food, zaharul si alcoolul in exces sau alimentele foarte grase. De asemenea, puteti sa va fixati o alarma pentru mesele principale care sa va anunte ca este timpul sa mancati.

De multe ori se intampla ca lipsa poftei de mancare pe fond de stres sa aiba ca si cauze secundare privarea de somn sau odihna insuficienta.

Cele 8 ore de somn pe noapte sunt esentiale pentru mentinerea unui stil de viata sanatos, iar daca va confruntati cu insomnie, apelati cu incredere la sfaturile unui specialist. Este important ca pe parcursul zilei sa includeti in program si activitati de relaxare, hobby-uri, socializare, ritualuri de ingrijire a corpului si miscare.

Orele de pilates, yoga, mersul pe bicicleta, alergatul – toate sunt tipuri de miscare care ajuta la recapatarea apetitului si la diminuarea stresului.

Este important ca mancarea pe care o savurati sa va produca entuziasm, iar pregatirea acesteia sa nu fie un motiv de stres in plus, ci de relaxare.

In cazul in care ati ramas fara inspiratie de gatit, puteti apela oricand la tutorialele unor faimosi bucatari sau diferite pagini dedicate bucatelor de pe internet, pentru a va transforma ritualul pregatirii cinei sau pranzului intr-o activitate placuta si relaxanta, care necesita putin efort.

Consumul de alcool si tutun au efecte negative asupra sanatatii si implicit asupra stilului alimentar sau sanatatii psihice.

Alcoolul si tutunul sunt printre cele mai neindicate substante la care unele persoane sunt tentate sa apeleze, mai ales in conditii de stres. De cele mai multe ori, lipsa apetitului este corelata cu senzatia de satietate prelungita sau cu cea de greata. Tocmai de aceea este important sa includeti in dieta alimente usoare, cu un continut redus de grasimi si zaharuri.

Mentinerea unei hidratari permanente a corpului este necesara oricarui stil de viata sanatos, iar un organism care nu este hidratat corespunzator se va confrunta mai des cu probleme de sanatate, inclusiv pierderea poftei de mancare.

Este recomandat ca in fiecare zi sa beti minimum 2 litri de apa, iar daca nu obisnuiti sa consumati mereu apa plata, puteti include si ceaiuri neindulcite, aromate, sau din plante mediciale precum musetelul, galbenelele sau teiul. Tineti cont de faptul ca nu este recomandat ca aportul de apa necesar organismului sa fie inlocuit integral cu alte tipuri de bauturi. Pentru aceasta, exista aplicatii pe telefon precum Hydro Coach sau Water Drink Reminder, care va pot reaminti, de mai multe ori pe zi, ca este necesar sa va hidratati.

Indiferent daca banuiti ca sursa scaderii apetitului este reprezentata de o problema de natura fizica sau, din contra, sunteti convinsi ca are la baza stresul, este indicat sa apelati fara niciun fel de rezerve la ajutor medical de specialitate.

In cazul in care toate investigatiile si analizele sunt in parametrii normali, este bine de stiut ca prin intermediul sedintelor cu un psiholog poate fi scoasa la suprafata sursa problemelor, iar aceasta poate fi tratata poate mult mai usor decat va asteptati.

Cu sprijinul unui terapeut, puteti invata si noi tehnici si abilitati care sunt utile pentru a face fata stresului pentru a va asigura ca va hraniti, dormiti si functionati corespunzator.

Citește în continuare