Skip to content

Wellbeing. Gandurile negre in izolare. O emotie/ frica dureaza 90 de secunde. Restul e intretinut de mintea noastra.

In vremea izolarii cand, chiar daca impartim casa cu prea multe persoane in raport cu rabdarea noastra, avem suficient timp sa ne mai luptam cu un “musafir”: intern, departe de ochii celor de langa noi – vocea interioara care ne critica si ne aminteste toate spaimele noastre.

A trecut perioada in care ne imaginam ca izolarea e o vacanta mai lunga in care vom experimenta online multe dintre lucrurile pe care n-am avut timp sa le facem, acum au inceput sa apara in mintea noastra intrebari despre ce va fi dupa ce izolarea se va termina, despre cum vor arata zilele noastre pana cand “se va termina”.

Singuratatea pe care o simtim in vremea izolarii – chiar daca nu suntem singuri in casa – este data de absenta stimularii mentale care vine odata cu interactiunea cu alti oameni, spun psihologii.

Convorbirile telefonice sau pe skype/ facetime nu genereaza aceeasi stimuli emotionali (de exemplu, simtul olfactiv nu mai e deloc folosit in asemenea intalniri), iar creierul nostru incepe sa simta o oarecare deriva: nu mai merge pe drumul pe care era obisnuit.

Singuratatea din mintea noastra poate fi dureroasa, dar nu e rusinoasa. Nu suntem singurii care ne luptatam cu multe ganduri negre in aceste zile, oricat ne-am indeparta de stirile de la televizor. Dar cel mai important lucru e sa invatam sa nu ne luptam cu aceste ganduri si nici sa le intretinem mental, in conversatii interioare fara un final concret.

Psihologii de la Harvard va recomanda, daca aveti o perioada emotionala grea in aceste zile, sa alegeti o zi din saptamana in care sa va acordati 15 minute si sa va ascultati toate gandurile rele, fara sa va opuneti lor. Fara sa cautati solutii, doar sa mergeti adanc in problemele care va framanta, vulnerabilitatile care va sperie si sa le expuneti pe o hartie.

Toti avem vulnerabilitati si frici, dar ceea ce e dominant in cazul celor care sufera foarte mult din cauza acestor temeri este vocea interioara care este foare critica – vocea care nu te lasa sa vezi si partea pozitiva a lucrurilor, vocea care-ti spune prin cat mai multe forme ca NU ESTI BUN.

In terapia cognitiva pentru aceste situatii tehnica vindecarii spune ca trebuie sa constientizam gandurile negre, care ne cresc anxietatea, si sa le marcam cu atentie in viata noastra de cate ori apar.

Sigur, e un exercitiu greu, sa pui pe hartie toate fricile tale legate de aceasta perioada, dar e un exercitiu care te va “elibera” si va aduce liniste. Nu e nevoie sa mergi mai departe de expunerea temerilor tale, nu sunt importante in acest exercitiu. Expune-le pe o hartie si lasa-le acolo.

Pune fricile pe hartie la cateva zile distanta si cand simti ca le poti enumera usor, adaugand zilnic altele noi; cand nu te mai incordezi la gandul ca le expui, treci la pasul urmator: constientizeaza ca un stimul emotional dureaza in corpul si mintea noastra doar 90 de secunde, restul e intretinut artificial de noi.

In cartea “My Stroke of Insight” neurologul Jill Bolte Taylor (care s-a recuperat dupa un atac cerebral) explica mecanismele din spatele emotiilor: o emotie ca furia sau frica este un raspuns automat al creierului care dureaza doar 90 de secunde de la momentul in care a fost provocat si pana isi termina parcursul chimic din corp. Restul este intretinut de noi pentru ca ne tot gandim la ce s-a intamplat, la cum am fi putut schimba lucrurile, la cum am fi putut iesi castigatori din situatia care ne-a generat frica sau furia.

Dar daca am constientiza ca totul e incheiat, ca nu se mai poate schimba nimic, ca – inclusiv in corpul nostru – reactia chimica a fricii/supararii s-a dus, am opri mult mai repede gandurile negre.

Pentru ca cel mai adesea cand o frica apare – un sentiment natural – ea e hranita pentru mult timp cu gandurile noastre.

Cel mai usor de observat acest mecanism este in situatia disputelor care dureaza de 10, 20 de ani: fapta s-a petrecut de multa vreme, nimic nu se mai poate schimba, dar oamenii tin in continuare la supararea lor si isi alimenteaza argumente pentru propria dreptate. De fapt, emotia care a generat supararea a durat in corpul si mintea noastra doar 90 de secunde, restul de timp l-am pierdut fara rost.

Asa ca aveti in minte acest fapt cand gandurile negre vin peste voi in izolare – o emotie dureaza doar 90 de secunde. Restul e intretinut, in bine sau rau, de mintea noastra.

Citește în continuare