Skip to content

Culoarea anului 2024 este Peach Fuzz, o nuanta care emana compasiune, conexiune umana si ne reaminteste sa avem grija de noi si de ceilalti.

PANTONE a anuntat culoarea anului 2024: Peach Fuzz. In mijlocul unor nesfarsite surse de stres si conflicte desfasurate la nivel global, culoarea anului este o nuanta blanda de piersica, menita sa ne reaminteasca sa incetinim si sa avem grija de noi insine si de ceilalti.

Numele romantic reflecta senzualitatea tactila asociata cu aceasta culoare: piersicile catifelate, penele moi de marabou, satinul si matasea. Aceste elemente au fost mentionate de reprezentantii Pantone pentru a descrie Peach Fuzz, o combinatie de roz si portocaliu.

Anuntata in fiecare an in prima joi din decembrie, culoarea anului 2024 urmeaza Viva Magenta, nuanta anului care tocmai se termina.

Pentru Leatrice Eiseman, directorul executiv al Pantone Color Institute, Peach Fuzz este o culoare potrivita pentru momentul pe care il traim, o reflectare a nevoilor si dorintelor umane pe care multi le pot simti in mijlocul unor vremuri dificile.

„Pe masura ce intram in 2024, unele dintre lucrurile care ne-au devenit deosebit de evidente este conceptul de stil de viata care capata un nou inteles. Am trait in aceasta perioada de agitatie in multe aspecte ale vietii noastre si, ca urmare a acestui fapt, nevoia noastra de ingrijire, empatie si compasiune continua sa devina tot mai puternica pe masura ce ne imaginam un viitor mai pasnic.”, a declarat Eiseman pentru revista TIME. 

Eiseman subliniaza ca nuanta delicata reaminteste de experienta umana si pune accentul pe importanta sanatatii si a bunastarii pentru minte, trup si suflet: „De la culorile calde ale unui rasarit sau apus de soare pana la confortul unei paturi pufoase, culoarea afirma momentele de liniste interioara cu nevoia profunda de comunitate, adunare si conexiune.”

Cum a aleasa culoarea anului 2024 de catre PANTONE?

Culoarea anului 2023: Viva Magenta

Institutul de Culoare PANTONE este autoritatea globala pentru comunicare a culorii inca din 1963. 

In ultimii 20 de ani, conceptul de „Color of The Year” – „Culoarea Anului 2023” a asezat PANTONE in contextul global ca fiind unul dintre principalii instigatori ai tendintelor atat pe podiumurile de moda dar si in multe alte industrii care se bazeaza pe psihologia culorii, consultanta de produs, branding si identitate vizuala.

Influenta culorii anului aleasa de Pantone s-a extins dincolo de moda pana la alegerile din zona decorului de interior, a designului industrial, designul grafic si ambalajul unor produse pe care le gasiti pe rafturile din supermarketuri. Culoarea apare pe postere de filme, in reclame TV, in exteriorul electrocasnicelor si obiectelor de uz casnic, de la ghiozdane, rechizite, servetele de masa pana la obiecte de lux semnate de branduri precum Cartier, Maybach sau Porsche. 

Pornind de la studiile care arata cat de importanta este comunicarea non-verbala, specialistii sustin ca primul lucru pe care il vedem cand ne apropiem de ceva sau de cineva este culoarea. Este primul lucru cu care rezonam, cu care ne conectam, este parte a unui limbaj vizual pe care il intelegem cu totii si care poate ajuta in comunicarea anumitor idei sau mesaje. 

PANTONE a anuntat inca din vara acestui an cateva dintre nuantele luate in calcul pentru a deveni nuanta predominanta in 2024.

De aceea, alegerea PANTONE pentru culoarea anului 2024 porneste de la identificarea anumitor nevoi umane colective si are un fir rosu pe care il respecta: trebuie sa reflecte stilul de viata si zeitgeistul la un nivel macro. Nu va reprezenta o tendinta singulara regasita doar in SUA sau doar in Asia, este o culoare valabila la nivel global.

De doua ori pe an, Pantone gazduieste, intr-o capitala europeana, o intalnire secreta a reprezentantilor grupurilor de standarde de culoare ale diferitelor natiuni. Dupa doua zile de prezentari si dezbateri pe plan antropologic, acestia aleg o culoare pentru anul urmator.

Fiecare reprezentant Pantone este angajat sa identifice noi influente cromatice din industria de divertisment si filmele aflate in productie, colectiile de arta itinerante si noii artisti care sunt pe val, moda, toate domeniile ce tin de design, destinatiile aspirationale de calatorie, noile tendinte in materie de wellness, jocuri fizice sau video dar si conditiile socio-economice. 

Influentele pot proveni, de asemenea, din noile tehnologii, materiale si texturile care au un impact asupra culorilor, retelele de socializare si chiar evenimentele sportive viitoare care capteaza atentia la nivel mondial (de exemplu, in acest moment sunt din ce in ce mai populare cursele de Formula 1 iar anul viitor vor avea loc Jocurile Olimpice la Paris).

Alte candidate pentru culoarea anului 2024 au fost anuntate la finalul verii de catre marii producatori de vopsele pentru design interior. Le puteti descoperi mai jos.

Mai jos va invitam sa descoperiti culorile anului anuntate de Pantone din ultimii 20 de ani.

In 2020 a fost „Classic Blue” pentru a reprezenta increderea de care avea nevoie omenirea intr-un an provocator, in 2021 s-a optat pentru un gri care aduce stabilitate si un galben menit sa aduca optimism intr-o lume plina de ingrijorare si depresie (rezultatul anului pandemic 2020) iar pentru 2022 a fost promovat conceptul de multiverse un proiect de viitor pentru cei care ar prefera sa nu mai mearga la birou si sa isi desfasoare activitatile in mediul digital. In 2023 a dominat Viva Magenta, o nuanta asociata unui caracter indraznet si exuberant, care promoveaza bucuria si optimismul.

Culoarea anului 2019 a fost „Living Coral”, in 2018 a fost aleasa „Ultra Violet” iar in 2017 a fost „Greenery”.

In 2016 au fost alese doua nuante: Serenity Blue si Rose Quartz, in 2015 a dominat nuanta Marsala iar in 2014, Pantone a ales Radiant Orchid.

Culoarea anului 2013 a fost Emerald, in 2012 a fost Tangerino Tango iar in 2011 a fost Honeysuckle.

In 2010 a fost la moda Turquoise, in 2009 a fost Mimosa, in 2008 a fost Blue Iris, in 2007 a fost Chili Pepper, in 2006 a fost Sand Dollar, in 2005 a fost Blue Turquoise, in 2004 a fost Tigerlily, in 2003 a fost Aqua Sky, in 2002 a fost True Red, in 2001 a fost Fuchsia Rose iar in 2000, prima culoare a anului a fost Cerulean.

Citește în continuare